VHM is opgericht in 1995 vanuit een passie voor racen. Het begon allemaal met het ontwikkelen van blokonderdelen voor karts, later richtte VHM zich op alle tweetakt motoren. Voorafgaand aan de oprichting van VHM maakte Ad (oprichter VHM) al carburateurs foor 2 takt karts. Rond het jaar 2000 had VHM al wereldkampioenschappen op haar naam staan in de race en motorcross wereld. Nu richt VHM zich nog steeds voornamelijk op tweetakt motoren, maar maakt ook special parts voor 4 takt motoren.
Bij vele tweetakt motoren zie vaak een gouden cilinderkop, van VHM. Dit is dan ook het product waar VHM bekend mee is geworden. Met de VHM cilinderkop zorg je voor meer vermogen gedurende de hele sessie. Dus ook als de motor warm wordt. De VHM cilinderkop zorgt voor meer vermogen, betere warmte overdracht en uitwisselbare verbrandingskamers (binnenkoppen).
VHM heeft verschillende binnenkoppen voor haar cilinderkop. De binnenkop kan op meerdere wijze worden uitgefreesd. Zo heeft VHM een vlakke binnenkop en een binnenkop met een bolle uitvrezing. Dit zorgt voor een ander vermogen, VHM geeft de keuze aan de klant hoe het vermogen van de motor wordt.
Wil je het vermogen optimaliseren? Gebruik dan in samenhang met de VHM cilinderkop ook een VHM zuigerkit.
VHM maakt meer om het vermogen van een 2 takt en 4 takt motor te verbeteren. Voor een viertakt motor maakt VHM luchtinlaten. Dit gaat vanuit de filterbak richting de cilinder. Door deze VHM luchtinlaat vindt er een betere luchtstroom plaats en kan er meer zuurstof richting de verbranding. Dit zal het aantal pk's van jouw crossmotor verhogen.
De krukassen van VHM hebben een andere traagheid en balansfactor. De VHM krukas op een andere manier gemaakt wordt, op een efficiëntere manier en met sterkere materialen. De VHM krukas gaat hierdoor langer mee, en kan gereviseerd worden waardoor deze ook nog meer rondes meekan. Door de betere balansfactor heeft de motor minder trilling en geeft hij meer mid en top vermogen.