STM Italy is opgericht in 1981 met het produceren van onderdelen voor robots en meetgereedschappen. In het jaar 1990 besloot STM Italy zich te gaan richten op de tweetakt markt. Speciale onderdelen werden toen ontwikkeld door STM om de motorfietsen te verbeteren. kort daarna ontwikkelde STM de eerste slip producten voor koppelingen, waar het succes van STM Italy bekend om staat. Sinds Ducati in het race segment actief is worden daar STM koppelingen voor gebruikt. Sinds 2003 worden de anti slipper koppelingen gemaakt voor olie ondergedompelde koppelingen. Door deze verre ontwikkelingen en goede kwaliteit is STM marktleider op het gebied van (slipper) koppelingen in de motorcross, supermoto en race wereld.
De STM slipperclutch is speciaal ontwikkeld voor viertakt motoren. In de supermoto is deze slip koppeling onmisbaar tijdens het afremmen voor de bocht en het optrekken uit de bocht. Deze slipperkoppeling doet zijn werk door: de hoofdveer, die druk uitoefent op de drukplaten. De secundaire veer, die druk geeft op het koppelingshart. Deze twee typen veren zijn zo afgesteld dat zij een bepaald type contrast genereren. Wanneer de motor afremt wordt de secundaire veer belast waardoor weerstand wordt gereduceerd. Met deze koppeling kan je harder naar een bocht toe rijden en zal de motor niet zo onregelmatig lopen. Daarnaast is deze slipperclutch uiterst duurzaam, doordat deze veel sterker is dan een OEM clutch.
Voor het motorcross segment heeft STM een gloednieuwe koppeling ontwikkeld samen met professionals. De koppeling is uitvoerig getest door een aantal MXGP teams, die de koppeling zeer veel belasten. De nieuwe CLG koppeling zorgt ervoor dat olie overal kan komen en de koppelingsplaten beter glijden.
Het koppelingshuis van deze STM CLG koppeling is beschikbaar in drie types:
- STM Volledig aluminium koppelingshuis: Ultra licht, uitstekende olie bereikbaarheid.
- STM Aluminium koppelingshuis met stalen pennen: Sterker dan volledig aluminium, maar nog steeds lichter dan OEM.
- STM Stalen koppelingshuis: Betere olie bereikbaarheid door een innovatief ontwerp.
Doordat de olie beter in de koppeling kan zal deze minder snel warm worden en zal de geleiding soepeler verlopen. Doordat deze koppeling lichter is dan OEM, draait het huis makkelijker rond. De verlaging van weerstand zorgt ervoor dat de motor eerder op toeren kan komen en dus sterker is onderuit. Ook bij het overschakelen heeft de motor meer vermogen, omdat deze sneller op toeren komt. Al met al een geweldige ontwikkeling op het gebied van een cross koppeling. Daardoor wordt deze STM koppeling ook gebruikt op het hoogste niveau van de sport.