In 1988 werd HGS Exhaust Systems opgestart door Henri Gorthuis (Special). Henri's vader maakte toentertijd uitlaten voor BSA motoren. In de jaren '80 was Henri GP monteur in de motorcross. Hierin heeft hij veel ervaring op kunnen doen, zeker op het gebied van uitlaten. Voor zijn eigen brommer ontwikkelde Henri al uitlaten om deze zo mooi en zo snel mogelijk te maken. Daarna heeft hij voor meervoudig wereldkampioen John van den Berk een uitlaat ontwikkeld en sindsdien zijn de HGS uitlaten de GP's niet meer uit geweest. Zo werd HGS in 2019 Wereld kampioen in de 65, 85, 125 en 250 (EMX2T) klasse.
Sinds het ontstaan van HGS bestonden er voor 10 jaar lang enkel tweetakt motoren. Hierdoor kon HGS zich hier volledig op richtten de eerste jaren. Mede door het succes van John van den Berk werd HGS al snel bekend in de crosswereld. Sinds die jaren is bij HGS de ontwikkeling niet gestopt en wordt er hedendaags nog elke dag gewerkt aan het verbeteren van de tweetakt uitlaten. Door een HGS uitlaat te monteren zal de motor een beter vermogen leveren en meer pk's brengen.
De HGS uitlaten zien er fraai uit en er is de mogelijkheid om bij tweetakt dempers een geanodiseerde huls te krijgen en een carbon eindkap. De hulzen zijn leverbaar in blank, zwart, oranje en blauw. De carbon eindkap is voorlopig enkel in de standaard carbon kleur te leveren.
Hoewel alle uitlaat fabrieken zich lang bleven richtten op de tweetakt uitlaten besloot HGS zich ook te focussen op de nieuwe viertakt motoren. Deze motoren waren compleet nieuw in de beginjaren van 2000. En het ontwikkelen van een betere uitlaat kostte veel tijd, maar HGS slaagde erin een demper te ontwikkelen die meer en beter vermogen leverde dan de originele uitaat. In 2004 werd Stephen Sword wereldkampioen in de viertakt klasse met een HGS uitlaat. En sinds dat historische jaar zijn deze dempers niet weg te denken bij de viertakt motoren.
HGS heeft tegenwoordig aluminium en titanium uitlaten voor viertakt motoren. De titanium variant zal snel de mooie blauw/ paarse look krijgen door de hitte. Ook zijn de dempers van viertakt motoren geanodiseerd leverbaar in verschillende kleuren en met een carbon eindkap, voor de unieke look.