Hoe onderhoud ik mijn crossmotor?
Het crossen is natuurlijk leuk, maar om te kunnen blijven crossen moet de crossmotor goed onderhouden worden. In deze blog de stappen om je crossmotor goed te onderhouden. Hoe je iets moet doen staat altijd vermeld in het handboek.
Vóór/ na elke keer dat je gaat crossen:
- Spuit de crossmotor af indien nodig met een hogedrukreiniger, Dit voorkomt dat zand in het metaal trekt en/ of er roest ontstaat. Doe dit met een uitlaatplug in de uitlaat, om te voorkomen dat het demperwol snel verouderd.
- Ook verwijder je de luchtfilter en monteer je een afspuitkapje, dit voorkomt dat er water in het crossmotorblok komt, ook kan je de luchtfilterbak zo goed reinigen. Droog daarna de crossmotor goed af, bijv. met een compressor.
- Controleer de luchtfilter en vervang of was deze zo nodig.
- Zorg dat je ketting schoon is en ingeolied met kettingspray en op juiste spanning staat.
- Controleer of de bandenspanning nog juist is, zo niet zet deze op goede spanning.
- Ontlucht je voorpoten zodat de druk eraf kan.
- Check het oliepeil van de crossmotor.
- Check het koelwater peil.
Na een aantal rij uren:
- Laat de oude blokolie eruit lopen en vervang deze door nieuwe. In het handboek van jouw crossmotor of op www.putoline.com staat welke olie wordt aangeraden.
- Vervang regelmatig de oliefilter samen met de blokolie (max 5 rij uren)
- Vervang om de blokolie wissel ook de versnellingsbakolie. Bij sommige crossmotoren is dit gescheiden en dient los vervangen te worden.
- Check de status van de koelvloeistof en controleer of deze nog op peil staat
- Check de status van ketting en tandwielen, ook de spanning. Smeer deze ook tijdig in.
- Check alle bouten of deze niet zijn losgelopen.
- Check alle spaken van je crosswielen en draai deze indien nodig evenwijdig aan.
- Check de status van je crossbanden, evenals de bandenspanning.
- Check of er op draaibare delen speling zit en nog steeds even soepel draait.
Bijvoorbeeld balhoofdlagers en wiellagers.
- Check of alle remdelen nog goed functioneren en de remblokken nog voldoende zijn.
na … uur
Na een aantal uren, verschilt of je de crossmotor competitief gebruikt of voor op straat, heeft je crosscrossmotor een grotere onderhoud nodig dan alleen olie, oliefilter en een nieuwe luchtfilter.
Je kunt de aantal rij/draaiuren goed bij houden met een urenteller. Klik hier voor een goede en betaalbare urenteller. Hiermee weet je exact wanneer en hoeveel uren je reeds hebt gereden met je crossmotor. Vaak gaat het sneller dan dat je denkt.
Op deze manier kan je goed bijhouden wanneer je crossmotor toe is aan een nieuwe zuiger of aan een complete blokrevisie.
Wanneer heeft mijn crossmotor een nieuwe zuiger of blokrevisie nodig?
Vaak is dit lastig te zeggen, want gebruik je de crossmotor / enduro motor op de baan en ritten of heb je je crossmotor omgebouwd naar Supermotard en rij je er alleen mee op de weg?
De belasting is dan compleet anders en geleden er andere regels. Voor ieder merk en type is dit ook weer anders.
Bij veel modellen is het vaak zo; om de 40-50u een zuiger wissel en na 80-100u complete blokrevisie. Voor op straat (supermotard) kan dit wel oplopen tot 200u.
Het is erg afhankelijk van gebruik en kan ook eerder al aan de beurt komen voor een zuiger of complete blokrevisie.
Let op, kom je tijdens een oliewissel slijpsel tegen of stukken metaal? Ga dan gelijk op onderzoek uit of maak bij ons een afspraak voor wat er in je blok aan het kapot lopen is. Op deze manier voorkom je nog meer schade en de hogere kosten die erbij komt kijken.
Het onderhouden van jouw crossmotorblok is een must. Check onze blokrevisie pagina voor alle informatie over het onderhoud van jouw blok.
Voor meer informatie over je cross- enduromotor of supermoto kun je al onze blogs lezen op de website. Informatieve en product blogs | SMX Racing
Alle onderdelen/ producten om je crossmotor perfect te onderhouden staan op onze site.